Werken en zwangerschap

Tips voor werken tijdens de zwangerschap

Werken en zwangerschap

Zwanger en werken - dat is geen probleem!

Veel vrouwen vinden hun werk juist een prettige afleiding van de dagelijkse lichte klachten van de zwangerschap. Toch moet u met een paar dingen rekening houden, om uw eigen gezondheid en die van uw kind te beschermen. We hebben vier belangrijke aspecten van nabij bekeken.

Vrouwen in Duitsland zijn vaak boven de 30 als ze hun eerste kind krijgen. Eén reden voor de relatief late start van het moederschap kan zijn dat de vrouw eerst carrière wil maken. Kind of carrière? Tegenwoordig willen veel vrouwen een kind en een carrière en steken ze al hun energie in hun werk voordat ze besluiten een kind te nemen. Als ze eenmaal in verwachting zijn, blijven ze vaak werken tot de bevalling. Maar is dat wel een goed idee? Er treden per slot van rekening allerlei veranderingen op in het lichaam van de aanstaande moeder tijdens de zwangerschap. Op voorwaarde dat u aandacht schenkt aan een paar zaken, kunt u echter blijven werken. Hier leest u er meer over.

Zwangere vrouwen moeten rekening houden met het volgende

Zodra een werkneemster haar werkgever heeft verteld dat ze zwanger is, moet de werkgever zich houden aan de Arbowet en extra rekening met haar houden. Zwangere vrouwen moeten beschermd worden tegen giftige of radioactieve stoffen, trillingen, te hoge temperaturen en harde geluiden. Daarnaast is vaak buigen, strekken, langer dan vier uur per dag staan en lopendebandwerk verboden.

Regelmatig lasten van vijf kilo of soms tien kilo dragen moet ook worden vermeden. Bovendien mag een zwangere vrouw niet langer dan 8,5 uur per dag of 90 uur per twee weken werken. Vanaf de derde maand is werken op een vervoermiddel ook verboden.

Stress beperken

Stress tijdens de zwangerschap kan talloze oorzaken hebben. Onder bepaalde omstandigheden kan stress schadelijk zijn voor de ongeboren baby. Maar met een beetje aandacht en organisatie kunt u de stress beperken.

Uw baby moet voorop komen - minder overwerken is een goede manier om te genieten van uw zwangerschap. Misschien kunt u een of twee dagen thuiswerken? Of misschien kunt u flexibele werkuren aanvragen, zodat u niet elke dag tijdens de spits hoeft te reizen? Vraag uw manager wat de mogelijkheden zijn.

De optimale dagelijkse routine

Organiseer uw dagelijkse routine zo, dat deze zo aangenaam mogelijk wordt. Als u last heeft van ochtendmisselijkheid, zal uw baas daar zeker begrip voor hebben. Vraag of u wat later kunt beginnen en wat langer kunt doorwerken. Profiteer van de pauzes overdag: doe wat aan beweging of leg uw benen een tijdje omhoog.

Zo loopt u minder kans op gezwollen benen of spataderen tijdens de zwangerschap. Vergeet niet: zwangere vrouwen hebben volgens de wet geen recht op meer pauzes dan andere werknemers. Ze mogen wel naar de dokter gaan in hun werktijd. De tijd die ze daardoor missen, hoeven ze niet in te halen. Om conflicten met uw werkgever te vermijden zou u echter alleen gebruik moeten maken van deze voorziening, als u geen afspraak kunt maken buiten de werktijd.

Werkplek

Richt uw werkplek, samen met uw werkgever, zo in dat deze optimaal is aangepast aan uw zwangerschap. Om rugpijn te voorkomen is het bijvoorbeeld een goed idee om te investeren in een stoel die in de hoogte verstelbaar is, met een goede rugleuning en steun voor de voeten. Ondersteuning van de polsen kan ook zinvol zijn om carpaletunnelsyndroom te voorkomen. Leg gezonde tussendoortjes, zoals gedroogde vruchten, noten en mueslirepen, in uw bureaulade.

Zet een grote kan water naast uw computer, om ervoor te zorgen dat u genoeg drinkt. Als u ergens werkt waar het erg warm is (bijv. in de keuken), vraag uw baas dan of het niet mogelijk is om ergens anders te werken.

Uw baby komt op de eerste plaats

De zwangerschap brengt allerlei veranderingen met zich mee voor de vrouw, zowel geestelijk als lichamelijk. U hoeft het niet perfect te doen! Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk om dingen te negeren, vooral niet als het om uw werk gaat. Maar probeer toch om het wat rustiger aan te doen. Uw grootste prioriteit is uw gezondheid en die van uw kind. Uiterlijk wanneer uw buik hard begint te worden, moet u wat gas terugnemen. Blijf ontspannen tijdens uw gewone werkdag en luister zorgvuldig naar de signalen van uw lichaam. Door regelmatig te gaan wandelen na het werk kunt u uw batterijen opladen en krijgt u nieuwe energie voor uw werkdag.

Steunkousen kunnen ook verlichting bieden. Ze helpen uw vitaliteit te bevorderen, vooral als u veel moet zitten of staan op uw werk. medi heeft speciale steunkousen voor de zwangerschap ontwikkeld. Door het rekbare bovendeel zitten ze bijzonder comfortabel. Ze voorkomen dat het gewicht van de baby in uw buik de veneuze bloedstroom belemmert en congestie veroorzaakt.